
به گزارش سراج24 مدتها است که پس از تغییر سیستم مدیریت شهر تهران و استقرار شورای شهر جدید دیگر شاهد افتتاح پروژههای بزرگ عمرانی در شهر تهران نیستیم. حتی خط 6 متروی تهران که در اواخر شهرداری قالیباف افتتاح شد با ورود شهردار جدید از دسترس خارج و گفته شد که این خط به دلیل کامل نبودن هنوز آمادهی بهرهبرداری نیست. خانم زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرگزاری تسنیم خبر از افتتاح خط 6 متروی تهران در مهر 97 داده بود که تا به امروز این وعده تحقق نیافته است.
یکی دیگر از پروژههای مهمی که این روزها تعطیل و کارگاه عملیاتی آن جمع آوری شده است؛ پروژهی زیرگذر حدفاصل انتهای بزرگراه یادگار امام(ره) تا میدان فتح است. با توجه به اینکه این مسیر به ورودی جنوبی تهران یعنی اتوبان تهران قم منتهی میشود و از این رو 10 ها هزار خودرو در ساعات پیک ترافیک از این مسیر تردد میکنند. هزاران ساعت از عمر مردم و هزاران لیتر بنزین در این ترافیک تلف میشود و شهرداری نیز عزمی برای حل این مشکل ندارد. باید از شهرداران منتخب شورای شهر لیست امید پرسید چطور است که در دوران مدیریت قبلی علی رغم تمام مشکلات کارگاه ساختمانی این بزرگراه مهم به کار خود ادامه میداد ولی پس از ورود شهردار منتخب لیست امید به یکباره مشکل کسری بودجه بوجود آمد!؟ به همین بهانه گفتوگویی داشتیم با مهندس مهدی چمران، رئیس شورای شهر اسبق تهران. وی در پاسخ به سوالی پیرامون توقف این پروژهی بسیار مهم گفت: دوستان و مدیران جدید شهر تهران بودجهی شهر را دریافت کردهاند و میگویند دیگر بودجهای برای انجام پروژههای شهر تهران نداریم و مشخص نیست بودجهها را در کجا هزینه میکنند. پروژهی ادامهی بزرگراه یادگار امام وقتی که از خیابان امام خمینی رد میشود به 3 شاخه تقسیم میشود و یکی از مهمترین شریانهای ارتباطی شهر خواهد شد. یک شاخه به میدان فتح میرود که از وسط پادگان جی عبور میکند و تقریبا تمام کارهای لازم در آنجا انجام شده است که در این حالت انتهای بزرگراه یادگار به کرج و جاده ساوه وصل میشود. مسئلهی مهمتری که وجود دارد ادامهی این بزرگراه است ادامهی آن به پل شهید کاظمی منتهی میشود. در زمان حضور در شورای شهر تاکید بر این نکته داشتیم که حتما ادامهی این بزرگراه بصورت دو طبقه باشد چرا که در صورت یک طبقه بودن به همان سرنوشتی دچار میشود که بزرگراه نواب دچار شده است. انجام کارهای کارشناسی و طرح ریزیهای این بزرگراه طبقاتی تقریبا دو سال به طول انجامید.
رئیس سابق شورای شهر تهران اظهارداشت: شاخهی سوم این مسیر نیز به میدان 9 دی میرود که به صورت یک خیابان عادی خواهد بود. اما مهمترین بخش این پروژه، مربوط به شاخهی میدان فتح بود که تصور میکردیم زودتر از اینها انجام شود و بزرگراه یادگار را از این بنبست بیرون بیاورد ولی متاسفانه در اوایل دوران تغییر مدیریت، کار کند پیش رفت و حالا هم که کاملا تعطیل شده است. یقینا این پروژه هزینههای بالایی دارد ولی ظاهرا دوستان علاقه و توان لازم برای انجام پروژههای کلان و راهبردی ندارند.
وی در پاسخ به این سوال که در زمان شورای شهر قبلی و مدیریت آقای قالیباف نیز مشکلات مربوط به بودجه وجود داشت ولی علیرغم تمام مشکلات پروژههای بزرگی چون بزرگراه صدر و بزرگراه امام علی(ع) به انجام رسیدند، اما حالا چه تغییری رخ داده که شهرداری توانایی به اتمام رساندن پروژههای به مراتب کوچکتر را هم ندارد، گفت: در دورهی قبلی علی رغم تمام مشکلات موجود عظم جهادی و انقلابی برای انجام کارها وجود داشت و مدیران با عزم زیادی پروژهها را آغاز و به پایان میرساندند. البته دوستان و مدیران جدید شهرداری هم حتما تلاش میکنند ولی آن چیزی که در این میان کم است، وجود یک عزم جهادی و روحیهی انقلابی است.
چمران در خصوص تعطیلی متروی خط 6 و ناتمام ماندن متروی خط 7 نیز گفت: متروی خط 6 چیزی بیش از 92 درصد پیشرفت داشته است و حتی برای استفاده هم آماده بود؛ برای مدتی به کار گیری شد ولی دوستان اینطور تصمیم گرفتند که برای اضافه نمودن برخی تجهیزات ایمنی این خط موقتا تعطیل شود. مدیریت جدید قول داده است متروی خط 6 را تا پایان سال مجددا راه اندازی کند ولی با توجه به روند کند انجام پروژهها ممکن است این اتفاق نیفتد. بسیاری از این پروژهها که در مرحلهی پایانی و افتتاح بودند تعطیل شدند چه برسد به پروژههای عظیمی مانند بزرگراه یادگار امام که نیازمند بودجهی فراوان و یک مدیریت جهادی بسیار عالی است.
انتهای پیام/